Fris en fruitig

30 oktober 2021 - Serrekunda, Gambia

Vandaag kwam er een kleine verandering in het weer. De afgelopen dagen was het steeds tussen de 32 en 34 graden. Vandaag gaf de thermometer 5 graden minder aan en geloof me, die 5 graden minder maakte het meteen een stuk aangenamer buiten. Gisteren ben ik al op tijd met vrienden naar het strand gegaan. Het is heerlijk om door het water te lopen, de zeewind te voelen en te genieten van de kinderen die vrolijk aan het spelen waren. Ze hadden geluk want er was gisteren geen school en dus konden ze mooi mee naar de zee. Normaal begint het toeristenseizoen rond deze tijd, maar vanwege covid zijn er niet veel toeristen hier. We waren dan ook bijna alleen op het strand. Voor veel Gambianen is het wegblijven van de toeristen een ramp. Zij verdienen hun geld aan toerisme en zitten nu dus zonder inkomsten. Er is geen sociaal vangnet om hen te helpen. Zonder covid is er al veel armoede in Gambia en nu dus nog meer.

StrandplezierStrandplezier

Strandplezier

Vandaag was een dag op het platteland. Het was heerlijk om de drukte van de stad Serrekunda achter te laten en naar het platteland toe te gaan. Een project die ik heb opgezet bevindt zich daar: ons cassaveveld. Ik heb een stuk land gehuurd en een aantal mensen hebben dat land bewerkt en cassave geplant. Het was mooi om het stuk land nu zelf te zien. Cassave heeft veel tijd nodig om te groeien. Des te langer je het laat groeien des te groter de cassave wordt. Cassave ziet er uit als een bruine wortel en groeit ook in de grond. De plant boven de grond kan erg groot worden. Er is nog ruimte onbenut op ons veld. We hebben overlegd en besloten dat daar lemongrass verbouwd gaat worden. Lemongrass wordt veel gebruikt als medicijn. Met name voor astmapatienten wordt er thee van getrokken. De bedoeling is dat de mensen die op het veld werken, zelf van de oogst kunnen gebruiken en het resterende deel zal verkocht worden om inkomsten te genereren.

Cassave field

Cassave field

Grenzend aan ons cassaveveld is een fruitboomgaard. Eén van de dingen die ik hier zo heerlijk vind is al de verschillende fruitsoorten die hier groeien. Heel veel mangobomen, maar helaas is dit niet het mangoseizoen. Het is wel het seizoen van sinaasappels, avocado's, lemons, bananen, guaves, papaya's en watermeloenen. Ik heb nooit geweten dat cashewnootjes aan een boom groeien. Ik dacht dat ze net als pinda's in de grond zouden groeien. Er zijn heel veel cashewbomen, maar helaas is het ook niet het seizoen voor cashewnootjes. In de fruitboomgaard maakte ik kennis met een vrouw en haar dochtertje die ze op de arm had. Ze liet me de verschillende fruitsoorten zien en ook haar kruidentuin. Ze was erg bescheiden, maar ik merkte dat ze echt passie had voor de fruitboomgaard waar ze werkt.

WatermeloenenPapaya treeBanana tree

Tujering

Op de terugweg hebben we de plaats Tanji aangedaan. Deze plaats ligt aan zee en is ook echt een vissersdorp. Toen we er aankwamen werden er net 2 vissersboten gelost. Een mooi gezicht: de vissers aan boord en de vrouwen die in het water staan te wachten om de vis in ontvangst te nemen. Meteen aan het strand vind je de vismarkt waar de vis verkocht wordt. Ik heb een tas vol vis gekocht en deze later aan Haddy gegeven. Die gaat de vis morgen bereiden. Ik heb nu een full house. Er zijn nl. veel logées hier bij mij in huis. Het is heel gezellig en ik ben blij dat het huis dat ik heb gehuurd hiervoor de ruimte biedt. Ik heb bewust gekozen om niet in een hotel of toeristenresort te verblijven. Ik wil graag echt onder de lokale bevolking zijn en dat lukt hier heel aardig. Haddy maakt morgen een grote maaltijd en dan gaan we met z'n allen bij haar eten. We zijn 'one big family' hoor ik vaak van mijn vrienden en zo voelt het ook.

TanjiTanjiFish market Tanji

1. Audrey:
    30 oktober 2021
    Genieten zeg......
  2. Rolanda:
    31 oktober 2021
    Mooi dat je nu zelf kunt zien hoe het project dat je hebt opgezet er uit ziet,
    Dat van de cashewnoten wist ik ook niet, zo zie je dat je altijd iets kunt leren. Geniet van de maaltijd met elkaar. 🐟🐠
  3. Suzan:
    31 oktober 2021
    Dankjewel Rolanda. Fijn dat je zo meeleest en meeleeft!
  4. Martha Donker:
    31 oktober 2021
    Mooi project en van de cashewnoten wist ik ook idd niet.
  5. Willeke Lukens:
    1 november 2021
    Mooi en indrukwekkend verhaal. Zo leren we nog weer wat bij. Een mooi project die je bent gestart. Nog een fijne tijd gewenst in Gambia.