Alors regarde

23 oktober 2019 - Le Mans, Frankrijk

Bij mijn interrail ticket kreeg ik een kaart van Europa met daarop de spoorlijnen. Aan de kaart is duidelijk te zien dat ik 'm veel gebruik. Natuurlijk is alle informatie ook digitaal op internet te vinden, maar zo'n ouderwetse kaart op tafel uitspreiden heeft toch mijn voorkeur. Ik besloot om vanuit Cherbourg mijn reis voort te zetten naar Le Mans. Le Mans is vooral bekend van de formule 1, le 24 heures du Mans, maar ik plande voor mezelf le 48 heures du Mans. Ik vind het grappig dat sommige steden waar ik veel van verwacht een beetje tegenvallen en waar mijn verwachtingen minder hoog liggen worden die soms ruim overtroffen. Le Mans hoort zeker in die laatste categorie thuis. Bij het station pakte ik de tram om een paar haltes verder in het oude gedeelte van Le Mans uit te stappen. Ik had tegen Marie gezegd dat ik rond 3 uur bij het air bnb adres zou zijn, maar ik zag zoveel moois dat echt even gefotografeerd moest worden, dat ik iets later arriveerde. Had ik geweten dat Marie even weggeglipt was van haar werk dan had ik natuurlijk niet zo getreuzeld, excusez-moi Marie! Qua locatie is dit de allermooiste plek waar ik ooit geslapen heb. Ik woon nu nl. voor twee dagen echt in Vieux Mans. Alles is oud en mooi en ademt zoveel sfeer, magnefique! Op de eerste foto zie je 'mijn' straatje, de oude rode deur is 'mijn' deur en de andere foto's zijn allemaal rondom 'mijn' huisje genomen. Het is net alsof ik in een soort van Anton Pieck schilderij leef nu.

Le MansLe Mans

Le Mans

Vanmorgen heb ik heerlijk in het oude gedeelte gewandeld. Het weer was prima en af en toe ben ik gewoon even ergens gaan zitten om stilletjes te genieten. Daarna heb ik in mijn huisje heerlijk geluncht. Franse stokbroden zijn toch echt de allerbeste stokbroden. Wat verschillende soorten kaas erop en een kop thee erbij en je hoort mij zeker niet klagen. In de middag ben ik naar het iets nieuwere gedeelte gegaan en heb heerlijk gewinkeld. Leuke winkels, maar opvallend is dat des te kleiner de winkel, des te groter de prijzen. Eén prachtig thee- en andere delicatessenwinkeltje trok mijn aandacht. Ik heb een serieuze theeverslaving, maar 18 euro voor 20 theezakjes vond ik toch iets te gortig. Ik heb nog een mooie sjaal c.q. omslagdoek gekocht en daarna ben ik moe en voldaan naar mijn knusse huisje gegaan.

Le Mans

Morgen ga ik Frankrijk verlaten en dat bleek nog niet zo eenvoudig te zijn. Op de grote spoorlijnen rijden alleen speciale treinen zoals TGV's. Als je met deze treinen wilt reizen moet je van tevoren een plaats reserveren. Dat brengt extra kosten met zich mee, maar het blijkt dat er voor interrailers ook maar een beperkt aantal van deze zitplaatsen beschikbaar is. Toen ik gisterochtend in Cherbourg dit in m'n beste Frans probeerde te regelen, bleken bijna alle pogingen die de welwillende dame achter het loket voor mij deed hierop vast te lopen. De moed zakte me een beetje in de schoenen, tot het uiteindelijk dan toch nog lukte. Morgen zeg ik dus: "Au revoir France." Ik heb er leuke dagen gehad, maar ik ga heel eerlijk zijn: ik heb minder met Frankrijk dan met de andere landen die ik in deel 2 van mijn reis heb bezocht. UK en Ierland zijn landen waar ik me meer thuis voel; ik zou daar best kunnen en willen wonen, maar dat gevoel heb ik bij Frankrijk niet. Ik ga nog even genieten van mijn huisje, er is nog soep en stokbrood, la vie est belle!

1. Antoinette:
    23 oktober 2019
    Heerlijk toch, dat je al die landen met elkaar kunt vergelijken? Prachtige sjaal, dat dan weer wel ;-) En op naar het volgende vergelijkingsmateriaal! Just keep going!
  2. Suzan:
    23 oktober 2019
    Ben ook echt blij met de sjaal! En ik geniet zo intens van het reizen. Bedankt voor je reactie Antoinette!
  3. Janietta:
    23 oktober 2019
    Weer een leuk verhaal om te lezen. Ik voel me ook meer thuis in Ierland en UK 😉😁😊
  4. Suzan:
    23 oktober 2019
    Dankje... en dat laatste dacht ik al!
  5. Renaat:
    Geweldig!! Heerlijk om je verhalen te lezen 😁👍
  6. Martha Donker:
    23 oktober 2019
    Weer leuk om mee te lezen. Ook een prachtige sjaal😉