Time (to) travel

18 november 2019 - Aarhus, Denemarken

Zaterdag was het tijd om mijn reis weer te vervolgen. Toen ik was uitgecheckt bij het hotel dacht ik de weg wel zo ongeveer te weten naar de haven en dus volgde ik mijn biologisch ingebouwde tomtom. Met koffer en al stond ik een poosje later aan de waterkant en besloot voor de exacte locatie toch Google nog even te raadplegen. Wat bleek? In Bergen heb je meer havens en natuurlijk stond ik niet in de juiste. Gelukkig had ik voldoende tijd om alsnog naar de goede locatie toe te lopen, maar mijn voeten lieten flink merken dat ze genoeg hadden gesjouwd. Om 12:45 uur ging ik aan boord van een grote ferry die mij van Bergen via Stavanger naar Hirtshals zou brengen. Ik heb al vaak per ferry gereisd maar dit was toch wel de grootste en mooiste tot nu toe. Het eerste gedeelte van de boottocht leidde langs de Noorse fjorden hetgeen echt prachtige uitzichten bood. Het werd al snel donker, de dagen zijn echt maar kort 's winters in Noorwegen, en toen begon de gezelligheid aan boord. Bingo, live-muziek en karaoke deed de tijd snel verstrijken. Uiteindelijk ben ik naar mijn hut gegaan en heb heerlijk geslapen. Zondagochtend om 08:00 uur legde de ferry aan in de haven van Hirtshals.

Onderweg van Bergen naar AarhusOnderweg van Bergen naar Aarhus

Onderweg van Bergen naar Aarhus

Een bus die uit een busmuseum afkomstig oogde te zijn bracht ons naar het station. Een groep Engelsmannen had zo'n lol om de 'jaren-70-bus' dat ze onderweg de grootste Abba-hits zongen. Ik moest 3 verschillende treinen nemen om op mijn bestemming aan te komen. De aansluitingen liepen zo gesmeerd dat ik eerder dan verwacht al uitstapte op het station van Aarhus. Aarhus is na Kopenhagen de grootste stad van Denemarken. Ik moest nogal wat sjouwen om bij mijn appartement aan te komen. De sleutel bevond zich namelijk in een locker box op een heel ander adres dan het appartement zelf. Het was uiteindelijk zeer de moeite waard want het is een riant en prachtig appartement. Nadat ik met een kop thee even de tijd had genomen om bij te komen van de reis, vond ik in de buurt een Aldi supermarkt waar ik boodschappen deed om zelf weer eens lekker te kunnen koken.

Aarhus

Vandaag heb ik het openluchtmuseum van Aarhus bezocht. Ik heb er erg van genoten. Het museum is erg mooi aangelegd en het geeft een heel goed beeld van hoe het leven vroeger in Denemarken was. In het museum maak je al wandelend eigenlijk een reis door te tijd. Het eerste gedeelte laat het leven rond1864 zien, het tweede gedeelte speelt zich af rond 1927 en het laatste gedeelte is een straatbeeld van rond 1974. Daarnaast vind je in het museum nog weer meerdere 'mini-museumpjes' rondom verschillende thema's. Er was bijvoorbeeld ook een afdeling gewijd aan bekende Deense sporters door de jaren heen. Erg grappig vond ik om op de foto te gaan voor het postuur van de langste Deense basketballer uit het verleden Chris Christoffersen (lengte 2.18 m!!). Echt heel leuk gedaan. Je kon in sommige huizen binnen kijken waar je dan verschillende taferelen van vroeger zag. Inmiddels ben ik weer terug in mijn appartement en zit ik lekker dichtbij de verwarming dit verhaal te schrijven. Het is het laatste verhaal van deel 3 van mijn reis. Vanavond pak ik mijn koffer weer in om morgen in alle vroegte naar het station van Aarhus te lopen om aan de terugreis te beginnen. Het is een prachtige reis geweest, maar ik heb ook erg veel zin om weer naar huis te gaan. Mijn treinkaart is nog een kleine maand geldig. Hoe ik de laatste weken in ga vullen weet ik nog niet. Ik kan letterlijk nog alle kanten op. Bedankt voor het volgen van mijn verhalen en hopelijk tot ziens in het laatste deel van mijn reisdagboek.