Breekbaar

15 november 2019 - Bergen, Noorwegen

Woensdag stond ik op, trok het rolgordijn omhoog en zag meteen dat de weersvoorspelling uit leek te komen: het zou een miezerige dag worden. Ik besloot dat de regen me deze dag er niet van zou weerhouden om de dingen te doen die ik wilde doen. Ik wilde een sculpturenpark bezoeken, het operahuis bekijken en nog even winkelen. Ik besloot met het laatste te beginnen. In een mooi winkelcentrum gebeurde er echter iets wat mij volledig van slag maakte. Voor mijn ogen pleegde een man zelfmoord. Het was afschuwelijk om mee te maken en ik ben door de regen naar mijn appartement gelopen en heb die dag niets meer gedaan.

Regen huilt de hemel uit als tranen van pijn. In deze tijden weten wij hoe breekbaar we zijn. (3Js)

Het voelt raar om na zo'n dag 'gewoon' weer door te gaan met je reis, maar je kunt niet stil blijven staan en dus pak je je koffer in en tijdens het inpakken besef je dat ook deze gebeurtenis meegaat in je koffer vol reisherinneringen. Ik ben vroeg naar het station in Oslo gegaan om de trein naar Bergen niet te missen. De treinroute van Oslo naar Bergen staat bekend als één van de mooiste van Europa. Daar ben ik het zeker mee eens! Tjonge, wat heb ik genoten van de bijna 7 uur durende reis. In Oslo was de sneeuw al zo goed als verdwenen, maar we waren nog maar een half uurtje onderweg toen het landschap weer veranderde in winterse taferelen. Schitterend om de bossen, de typische Noorse huizen en uiteindelijk de fjorden onder een dikke laag sneeuw bedekt te zien. Elke blik uit het raam leek op een prachtige kerstkaart.

Onderweg van Oslo naar BergenOnderweg van Oslo naar BergenOnderweg van Oslo naar Bergen

Onderweg van Oslo naar Bergen

Ik maakte me wel een beetje zorgen want ik zag mezelf alweer met mijn koffer door een dikke laag sneeuw ploeteren. Die angst was echter ongegrond want in het half uur voordat we Bergen bereikten werd de sneeuw steeds minder en bleek Bergen uiteindelijk sneeuwvrij te zijn. Ideale omstandigheden voor mij: genieten van de sneeuw achter het raam en dichtbij de kachel in de trein en als je de trein moet verlaten is al dat koude witte spul als sneeuw voor de zon verdwenen! Bergen is een prachtige stad. Vanuit mijn hotel loop ik al snel het centrum in. Vandaag schijnt de zon hier en dat doet een mens goed. Vanmorgen heb ik al wandelend het centrum verkend en mooie foto's kunnen maken. Nu ben ik terug in het hotel voor een lekkere kop thee om straks de wandelschoenen nogmaals aan te trekken. Van de drie Scandinavische landen die ik nu doorkruist heb, vind ik Noorwegen het allermooist. Ik vind de sfeer hier heel fijn en de mensen zijn erg vriendelijk. Het is wel jammer dat alles hier ontzettend duur is en wat ik ook wel moeilijk vind is dat er erg veel bedelaars zijn. Dat is een schrijnende tegenstelling van de rijke, welvarende indruk die het land verder op mij maakt.

BergenBergen

1. Martha Donker:
    15 november 2019
    Prachtige foto,s , probeer zoveel mogelijk te genieten😘
  2. Rolanda:
    16 november 2019