Smørrebrød

4 november 2019 - Hvidovre, Denemarken

Gisteren ben ik begonnen aan deel 3 van mijn reisavontuur. 's Ochtends heeft Tijmen mij naar het station in Leer gebracht. Het werd een lange treinreis van Leer naar Kopenhagen met vier keer een overstap: in Bremen, Hamburg, Fredericia en tot slot nog een klein stukje met een lokale trein van Kopenhagen naar het air bnb adres in Hvidovre. Soms is de overstaptijd erg kort en dan is het altijd een beetje spannend om op tijd in de juiste trein te stappen. Eerlijk gezegd sta ik daar best wel relaxed in. Ik denk maar zo: "als ik een trein mis, gaat er altijd wel weer een andere dezelfde kant op." Als je verplicht gereserveerd hebt voor een trein, dan wordt de druk wel iets groter. Gisteren liep de trein van Hamburg naar Fredericia steeds meer vertraging op, waardoor er uiteindelijk maar een halve minuut overbleef om over te stappen. Gelukkig stond de volgende trein aan de andere kant van hetzelfde perron klaar, maar het was echt op de valreep dat ik 'm haalde.

Onderweg naar Kopenhagen

Dit is de eerste keer dat ik in Denemarken en Scandinavië ben. In de afgelopen week van voorbereidingen constateerde ik dat ik eigenlijk niet goed wist wat ik ervan verwachtte. Dat maakt dat ik er met een open mind naartoe ben gegaan. Ik kwam gisteren aan het eind van de middag aan bij mijn air bnb adres in Hvidovre. Deze plaats ligt op 10 minuten treinafstand van Kopenhagen. Vandaag ben ik naar het centrum van Kopenhagen gegaan. Kopenhagen is een prachtige stad. Ik ben met een hop-on-hop-off-bus langs allerlei bezienswaardigheden gereden. Het mooie van zo'n bus is dat je uit kunt stappen waar je wilt, rond kunt wandelen en als je het daar gezien hebt, dan stap je weer op de bus naar het volgende punt dat je interesse heeft. Natuurlijk wilde ik de kleine zeemeermin zien uit het verhaal van Hans Christiaan Andersen. Daarna ben ik naar Nyhavn gegaan. Prachtig die gekleurde panden aan het water.

Kopenhagen

In Nyhavn besloot ik een typische Deense lunch te gebruiken. Ik probeer altijd overal een traditioneel gerecht te proeven en volgens de serveerster had ik geen Deenser gerecht dan dit kunnen kiezen: smørrebrød met 3 soorten haringen. Smørrebrød lijkt erg op roggebrood, maar dan toch even anders. De 3 soorten haringen zaten in verschillende bakjes. De serveerster omschreef het als: "one with pickles, one with spices and one in curry sauce." Alle drie zijn het in mijn ogen zure haringen, maar zeker van een betere kwaliteit dan die je bij ons in een potje in de supermarkt koopt, en dan dus verschillend gegarneerd met zuur, kruiden en kerriesaus. Het is even wennen om zure haringen op zo'n compact donker brood te eten, maar ik vond het eigenlijk best lekker, al zeg ik er meteen bij dat er toch niets boven een zoute haring met uitjes op roggebrood gaat.

Kopenhagen

Na een dagje Kopenhagen is me meteen duidelijk geworden dat vakanties in Scandinavië wel duurder uitpakken dan andere vakanties. Iedere dag uit eten ben ik dan ook zeker niet van plan, maar dat is gelukkig ook niet nodig. In Hvidovre heb ik de Aldi al gevonden en op mijn tweepits gasstelletje in mijn oergezellig appartementje kook ik mijn eigen potje en dat scheelt weer in de knip. Morgen ga ik opnieuw naar Kopenhagen, want er is nog zo veel meer te zien.

Hvidovre

1. Gisela:
    Leuk Suzan!
  2. Martha Donker:
    4 november 2019
    Wat weer leuk om te lezen , geniet er weer van.
  3. Antoinette:
    Top weer!
  4. Wilma Schipper:
    4 november 2019
    Ons heeft Scandinavië op een zeer positieve manier verrast. De prachtige natuur, de vriendelijke en behulpzame (Engels sprekende) mensen, de rust en mooie steden. Een echte aanrader om te bezoeken. En inderdaad is het (uit)eten aan de dure kant.
    Veel plezier toegewenst!
  5. Jolanda Kor:
    4 november 2019
    Smorrebrod is lekker hè! Nyhavn is ook prachtig.wij zijn in 2015 naar Kopenhagen geweest...wij zijn met de rondvaartboot (canaltour) geweest.
  6. Audrey:
    4 november 2019
    Het ziet er allemaal weer goed uit!!!
  7. Willeke Lukens:
    5 november 2019
    Wat weer een mooi verhaal. Het verkeer en de mensen zijn erg rustig. Als je bij de zebrapad staat te overleggen waar gaan we heen dan blijven ze al staan om je voor te laten gaan. Het land is ook erg schoon heel veel bewondering voor de toiletten onderweg hoe schoon en netjes die zijn. Je zei het al de boodschappen en het uit eten gaan is er duur. Nog veel plezier.
  8. Suzan:
    7 november 2019
    Hoi Willeke, Wat ik van Denemarken heb gezien was prachtig. Ik ben net de Zweedse grens gepasseerd en op weg naar Göthenburg. Bedankt voor je reactie!
  9. Sandra:
    5 november 2019
    Hej,

Hmm Scandinavië is prachtig, soms iets prijzig hoe hoger je komt hoe duurder het wordt vaak. Ben benieuwd wat je allemaal nog gaat zien. Geniet ervan!
  10. Suzan:
    7 november 2019
    Genieten doe ik zeker! Op dit moment zit ik in de trein en ben zojuist de Zweedse grens overgegaan onderweg naar Göthenburg. Bedankt voor je reactie!
  11. Willeke Lukens:
    7 november 2019
    Heel veel plezier in Zweden ook een fantastisch land. 13 Jaar geleden zijn wij in Zweden geweest. We hebben een rondreis gemaakt we waren iedere keer 3 a 4 dagen op een plek. Daar vanuit verschillende dingen bezocht waaronder Pipiland omdat Henderietta hier toen een grote fan van was. Op onze laatste verblijfplaats nog een dagje rond gereden in Noorwegen ook erg mooi.
  12. Suzan:
    11 november 2019
    Ben nu in Noorwegen en vind het hier prachtig!