Galway girl

17 oktober 2019 - Galway, Ierland

Gisterochtend trok ik de deur van de air bnb al om 07:00 uur achter me dicht en liep in de ochtendschemering naar het station van Belfast. Dankzij Google maps loop je elke route bijna feilloos en zelfverzekerd alsof je gewoon dagelijks deel uitmaakt van het verkeer in de stad. Op het station heb ik mijn laatste Engelse ponden omgezet in proviand voor onderweg, want ik ging Noord-Ierland verlaten en zou dus later die dag weer met euro's kunnen betalen. De treinreis ging via Dublin naar Galway. Op het stuk van Dublin naar Galway schoven 3 dames bij mij aan. Het waren 3 vriendinnen: twee woonachtig in Amerika en een Ierse dame die nu in Spanje woont. De tas van de Ierse dame ging open en daaruit kwamen 3 champagneglazen, 1 fles champagne, ijsklontjes en allerlei hapjes. Op de vraag wat er te vieren viel klonk het volmondig: "We celebrate life and friendship and good times together!" De aangeboden champagne sloeg ik af maar aan de verdere gezelligheid nam ik graag deel. We hebben heel veel gekletst en ontzettend gelachen, het was echt super gezellig. Op het station van Galway namen we afscheid met een knuffel. Opnieuw een ontmoeting waar ik zo blij van word en die me zeker bij zal blijven.

Onderweg van Belfast naar Galway

Hoe zal ik Galway omschrijven? Ik denk dat de woorden van mijn taxichauffeur veelzeggend zijn: "Galway is the centre of the universe! I was born here, never left and I never will, because no other place in the universe can offer what Galway has." Dan moet je het heerlijke Ierse accent er nog bij denken en dan denk ik dat het duidelijk is: Galway is fantastisch! Het oude gedeelte van de stad met de typische kleurrijke, Ierse pandjes waar veel pubs in gevestigd zijn doet erg gezellig aan. Gisteren waren er meerdere muzikanten op straat die de zo herkenbare Ierse muziek speelden. Ik word daar zo blij van. Het hotel waar ik verblijf ligt iets buiten het centrum. Bus 401 brengt me vanaf het hotel naar het centrum en de route voert langs de promenade aan het water.

Galway

Vandaag heb ik een sightseeing tour gedaan per bus. Het was een dagtocht waarbij we bij allerlei bekende en mooie locaties stopten en de tijd kregen om rond te kijken. Patrick-Joseph, 'you can call me P.J.', was de chauffeur en met zijn Iers accent en ludieke verhalen zat de sfeer er meteen in. De poulnabrone dolmen zijn een beetje de hunebedden van Ierland (misschien zeg ik nu wel iets dat een archeoloog verschrikkelijk zou vinden, maar dat was mijn gedachte erbij). Hoogtepunt vond ik zeker de Cliffs van Moher. Wat een prachtig gezicht die steile en hoge klifs. Ik vond het heel indrukwekkend. Ondanks de slechte weersvoorspelling bleef het de hele tijd droog. Na de cliffs van Moher hebben we onderweg in een pub een lunchpauze gehouden. De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat het eten in de UK en in Ierland me iets minder ligt. Ik vind de traditionele gerechten erg saai en niet echt naar mijn smaak. Veel gefrituurd eten en daardoor smaakt alles zo'n beetje hetzelfde en niet echt spectaculair. Vandaag heb ik eindelijk echt genoten van een traditionele 'Irish Stew' of terwijl een stoofpotje. Morgen ben ik nog een halve dag in Galway en zal ik begin van de middag vertrekken naar Rathdrum.

Cliffs of moher

Poulnabrone dolmen

Irish stew

N.B. meer foto's vind je onder het kopje 'foto's'

1. Audrey:
    17 oktober 2019
    And Still going strong......
  2. Suzan:
    21 oktober 2019
    Het is echt genieten Audrey!
  3. Janietta:
    Sommige dingen zijn bekend 😊😉. Galway zijn wij niet geweest. Leuke foto's
  4. Monique:
    Wat weer leuk Susan !!❤❤
  5. Rolanda:
    19 oktober 2019
    Mooie foto’s, mooie verhalen, zou er zo wel naar toe willen.
    Kun je de ieren wel goed verstaan?
  6. Suzan:
    21 oktober 2019
    Als ze Iers praten versta ik er helemaal niets van. Als ze Engels praten, met een Iers accent, is het een questie van goed luisteren. Ik vind het wel heel mooi klinken allemaal. Ierland is echt prachtig!