Winter wonderland

11 november 2019 - Oslo, Noorwegen

Gisterochtend verliep vrij relaxed. Ik had tot 12:00 uur de tijd om te ontbijten, mijn koffer weer in te pakken en uit te checken bij het appartement in Mölnlycke waar ik me echt thuis heb gevoeld. Het me snel ergens thuis kunnen voelen is een eigenschap die ik heb en die me bij het reizen goed van pas komt. Ik was ruimschoots op tijd om de trein van 13:00 uur naar Oslo te halen. Het was flink koud, maar hoewel de trein al lang en breed klaar stond bleven de deuren gesloten tot 10 minuten voor vertrek. De Noorse trein bood veel ruimte en comfort en gelukkig kreeg de kachel het al snel warm in de coupé. Naast me zaten vier jonge Noorse vrouwen druk te kletsen en te breien. Ik vond het wel een heel toepasselijk plaatje van die blonde vrouwen die de Noorse sokken op de breipennen hebben staan. Terwijl de trein het spoor door het prachtige landschap volgde, zag ik het weer ook steeds toepasselijker worden. We waren Göthenburg nog maar amper uit toen ik de eerste fijne sneeuwvlokjes zag dwarrelen. Gaandeweg werden de sneeuwvlokken dikker en meer en toen we de grens van Zweden naar Noorwegen gepasseerd waren werd het buiten steeds meer een winter wonderland.

Onderweg van Göthenburg naar Oslo

Toen ik deze reis thuis voorbereidde had ik het idee dat ik voor het winterse weer zou aanbreken wel weer thuis zou zijn. Het overviel me dan ook een beetje en mensen die me goed kennen weten dat ik een echte koukleum en absoluut geen sneeuwliefhebber ben. In de trein besloot ik om heel hard mijn best te doen er positief naar te kijken. Het was al vroeg donker maar gelukkig vond ik de weg naar mijn appartement snel en makkelijk. Opnieuw ben ik erg blij met het onderkomen dat ik via air bnb heb gereserveerd. Ik zit echt in hartje Oslo in een appartement dat van alle gemakken voorzien is en vanaf de vierde etage een prachtig uitzicht biedt. Ik ben vrijwel meteen onder een heerlijke warme douche gesprongen, heb m'n pyjama aangedaan, mijn opgespaarde was in de wasmachine gestopt en ben toen met een kop thee mijn Netflix serie verder gaan kijken, 'home sweet home'. Vanmorgen toen ik het rolgordijn omhoog deed zag de wereld er nog steeds sprookjesachtig wit uit.

Oslo

Bij gebrek aan brood ben ik de dag begonnen met een noodles ontbijt. Rond half 10 heb ik mezelf lekker warm ingepakt en ben ik naar buiten gegaan voor een wandeling door de sneeuw. Ik vind Oslo nu al een prachtige stad en eerlijk is eerlijk: de sneeuw levert wel hele mooie plaatjes op. Ik ben naar het koninklijk paleis gewandeld. Een prachtig paleis dat een beetje op hoogte staat. De paden naar het paleis waren redelijk te bewandelen maar de ruimte in het midden lag vol met een hele dikke laag verse sneeuw. Er waren al kinderen bezig met het maken van sneeuwpoppen en het houden van sneeuwbalgevechten. Ik genoot ervan en bedacht me dat ik de sneeuw eigenlijk best een beetje leuk vond nu. Ook een mooi gezicht waren de besneeuwde beelden rondom het nationaal theater.  Vervolgens heb ik een supermarkt opgezocht en ben daarna weer terug gegaan. Het is af en toe wel flink glibberig op de stoep en ik heb al een aantal mensen zien vallen, dus doe ik het lekker rustig aan. Morgen ga ik verder de stad ontdekken.

OsloOsloOslo

1. Martha Donker:
    Mooie plaatjes
  2. Suzan:
    11 november 2019
    Ja, de plaatjes zijn mooi, maar het is hier echt koud.... brrrr!
  3. Janietta:
    11 november 2019
    Leuke plaatjes. Wat fijn dat je via Airbk steeds leuke adresjes hebt gevonden. Hebben wij nog nooit gedaan. Wel HomeAway.
  4. Suzan:
    11 november 2019
    Air bnb bevalt me erg goed en Noorwegen vind ik echt prachtig!
  5. Gerda:
    11 november 2019
    Ik zie het reuzenrad , dus zijn de marktkraampjes er ook dan al? Zo gezellig? Morgen het operagebouw? Daar ook oppassen met de gladheid. Anders toch van die antislip rubberen dingen die je onder je schoenen kan binden kopen. Verkopen ze op vele plekken wel! Geniet er nog van😊
  6. Suzan:
    11 november 2019
    Hey Gerda, als ik die dingen voor onder de schoenen zie, koop ik ze meteen, maar tot nu toe nog niet gezien. Prachtig hier!!
  7. Audrey:
    11 november 2019
    Wat een mooie witte wereld....