Nana(nana)... klaar voor vertrek!

26 januari 2023 - Scheemda, Nederland

IMG-20230126-WA0003

Het bekende muppetlied 'nananana...' zit al de hele dag in mijn hoofd. Zo'n liedje waar je vrolijk van wordt, waardoor het inpakken van mijn koffers toch net iets vlotter en makkelijker gaat. 3 Tjokvolle koffers die morgen meegaan in de auto naar Schiphol. Freddy en Tijmen brengen me. Mijn vliegtuig vertrekt om 17:15 en ik maak een tussenlanding in Casablanca, waar ik 2 uur moet wachten op het volgende vliegtuig dat me naar Banjul zal brengen. Om 01:40 lokale tijd staat de aankomst in Banjul, de hoofdstad van Gambia gepland. In Gambia is het 1 uur vroeger dan hier. Alieu, een Gambiaanse vriend, zal me afhalen en naar mijn appartement brengen. Alieu en zijn familie helpen me veel met de projecten die ik heb opgezet. Het voelt alsof ze me hebben opgenomen in hun familie: zo warm, hartelijk en gastvrij als ik van meet af aan door hen ben ontvangen. Ik kijk ernaar uit om ze allemaal weer te ontmoeten. Ik kreeg vandaag deze foto door hen toegestuurd. Een meisje van 10 jaar dat op haar hoofd een grote schaal met verse munt heeft. Ze verkoopt de munt in de ochtenden en in de middagen gaat ze naar school. Mmmm, verse munt... Het arabische woord voor munt is nana en ook de Gambianen noemen het nana. Vandaar dat ik dus al de hele dag loop te neuriën: nananana. Zaterdagochtend hoop ik verse muntthee te drinken in Gambia!