Assalamu aleykum

21 februari 2023 - Serrekunda, Gambia

IMG_1820

IMG_1799

Het zijn de afrondende dagen; komende zaterdag staat mijn terugreis gepland. Ik ben blij dat ik dan weer naar huis, naar mijn gezin ga, maar ik ga het leven hier ook erg missen. Het klimaat, de cultuur, de mensen, ik voel me hier altijd erg thuis. Een groot verschil tussen het leven hier en in Nederland is de laid-back instelling hier. Bij ons is het leven zo jachtig. Alles en iedereen staat op tijd. Zoals de uitdrukking hier gebezigd wordt: Europeanen hebben de klok, wij hebben de tijd. Als je hier een afspraak maakt met iemand voor een bepaald tijdstip, zeg 10 uur in de ochtend, dan kan diegene er ook best nog om 11 of 12 uur aankomen. Niemand die daar van op kijkt, of daar boos om wordt, zo gaat het gewoon.

IMG_1813IMG_1816IMG_1690

IMG_1747

Mijn  'to-do-list' is geheel afgevinkt. Ik ben blij en dankbaar voor alles wat ik heb kunnen doen. 'Oude' vrienden ontmoet en 'nieuwe' vrienden gemaakt. De voortgang van de projectjes die ik hier heb opgezet met eigen ogen gezien en nieuwe inspiratie opgedaan. De laatste dagen vul ik met name met mijn familie hier: samen naar het strand gaan, winkelen enz. Het is erg warm de laatste dagen. Het is dan heerlijk vertoeven voor het huis van mijn 'tweelingzus' Haddy. We zitten daar in de schaduw van de mangobomen. Vele mensen lopen voorbij en we groeten elkaar: "assalamu aleykum", "aleykum assalam". Mensen blijven staan of pakken er een stoel bij en we maken een praatje. Onderwijl wordt er natuurlijk attaya gemaakt. Attaya is de groene, Chinese thee, die hier gedronken wordt. Het maken is een ritueel op zich. Ik ga het echt missen allemaal, maar kijk vooral met een dankbaar en voldaan gevoel terug. Bedankt dat jullie meegelezen en -geleefd hebben.

Liefs en tot ziens,

Suzan.

1. Rolanda:
    21 februari 2023
    Wat fijn dat je zo hebt genoten en dat wij van jouw verhalen mochten genieten.
    Afscheid nemen van mensen die je lief hebt is lastig, aan de andere kant verlang je ook weer naar de dierbaren in Nederland .
    Ik wens je een hele goede reis terug.
    Groetjes Rolanda
  2. Suzan:
    23 februari 2023
    Dankjewel Rolanda, fijn dat je meeleest en -leeft. Het is inderdaad een dubbel gevoel. Ik ga de mensen hier missen en tegelijkertijd zie ik er ook naar uit om weer bij mijn gezin te zijn.
  3. Alie Warntjes:
    21 februari 2023
    Fijn om zo met je mee te reizen...een veilige terug reis
    Groetjes Alie
  4. Suzan:
    23 februari 2023
    Dankjewel Alie! Groetjes vanuit Gambia.
  5. Leny:
    21 februari 2023
    Geniet nog van de laatst paar dagen daar. Ik wens je een goede terugreis.
  6. Suzan:
    23 februari 2023
    Hoi Leny, ik geniet zeker en neem de laatste dagen vooral de tijd om bij mijn vrienden hier te zijn. Deze laatste dagen zijn ook de warmste van mijn tijd hier. Gisteren liep de temperatuur op tot 35 graden. Dan is het goed niet al te veel meer op mijn programma te hebben. Alles wat ik wilde doen, heb ik al gedaan. Groetjes, Suzan.
  7. Willeke Lukens:
    22 februari 2023
    Genoten van je verhalen. Fijn dat je je project wat je opgezet hebt weer met eigen ogen hebt kunnen zien en wat de ontwikkelingen zijn in je project. Geniet nog even van je dagen in Ghana. We wensen je een goede en veilige reis terug naar je thuisfront.
  8. Suzan:
    23 februari 2023
    Hoi Willeke, bedankt voor je leuke/lieve reacties. Het doet me altijd goed dat je zo meeleest en -leeft. Groetjes, Suzan.
  9. Audrey:
    26 februari 2023
    Het zit er weer bijna op. Volop genoten lees ik wel!