In balans blijven, ook bij tegenwind!

14 februari 2023 - Serrekunda, Gambia

20230213_132056IMG_1746

IMG_1740

Gisteren heb ik de hele dag op het water doorgebracht. Om 10 uur  stapten we aan boord van een typisch Gambiaanse boot. Zo'n boot is vrij hoog, heeft een bovendek en een onderdek. We hebben de meeste tijd op het bovendek gezeten. We kregen het verzoek om onderweg te helpen om de boot in balans te houden en dat was op sommige momenten ook echt nodig. Vooral als we vanuit de rivier het open water van de zee opgingen, stond er een stevige wind die de boot enorm deed schommelen. Als we dan weer de rivier opgingen merkte je meteen het verschil. De boot wordt geëxploiteerd door een vrouw uit het Verenigd Koninkrijk die ook zelf aan boord was. De 9 gasten aan boord kwamen ook voornamelijk uit de UK. We kregen aan boord ontbijt, koffie/thee en zelfs een lunchbuffet geserveerd. Onderweg zagen we de vele oesters in de mangrovebossen (zie de 2e foto). Over een maand zullen de oesters geoogst gaan worden. De boot bracht ons naar Lamin Lodge. Een aanlegsteiger bij een restaurant, souvenirwinkeltjes en ook bergen met oesterschelpen. Er werd ons uitleg gegeven over de oesters en wat ze met de schelpen doen; daar wordt cement van gemaakt en ook kalk/verf/latex waarmee ze muren kunnen schilderen.

IMG_1732IMG_1725IMG_1743

's Middags kregen we de gelegenheid om te vissen. Ik vis nooit, maar een Schot gaf me heel geduldig een snelcursus en dus zat zelfs ik te hengelen. Er werd slechts één vis gevangen, maar niet door mij helaas. Er werd gezegd dat het waarschijnlijk door de sterke wind kwam dat we niets vingen. Ik denk dat de Gambiaanse vissen te slim waren: ze haalden wel het aas (garnalen) van de haak, maar deden dit zo vakkundig dat ze zelf niet aan de haak geslagen werden. Rond 17:00 uur waren we weer terug. Het was een super leuke dag.

Vandaag zijn we bij de school voor kinderen met een beperking geweest om te kijken naar de staat van de bus die al lange tijd uit de roulatie is. Alieu is monteur en zag al snel dat deze bus rijp voor de sloop is. Dat was ook wel heel duidelijk te zien, zelfs voor een leek als mij. Daar baalden we enorm van, want we hoopten echt dat we met een reparatie de bus weer op de weg konden krijgen. Feit is dat er nu een aantal verstandelijk beperkte kinderen niet naar school kan gaan. Die gedachte vind ik onverteerbaar. Ik wil de mogelijkheden gaan bekijken om een andere bus te regelen. We kennen iemand die via Duitsland auto's importeert naar Gambia. Ik wil de kosten vergelijken van een bus importeren naar Gambia of een bus kopen hier ter plaatse. Hoe dan ook zal ik de kosten daarvan niet alleen kunnen dragen. Ik zal me gaan verdiepen in crowdfunding en alle tips hierover zijn welkom. Het voelt als een flinke tegenwind, maar net als bij de boottocht van gisteren is het de kunst om in balans te blijven en positief te zoeken naar oplossingen. Toen we wilden vertrekken, kwamen er net een paar kinderen naar buiten om op het plein te spelen. Ze kwamen meteen naar me toe en ik werd geknuffeld en uitgezwaaid. Hun vriendjes/vriendinnetjes die al zo lang ongewild thuis zitten, verdienen het zeer zeker om ook naar school te kunnen gaan.

1. Audrey:
    26 februari 2023
    Zo jammer dat dan kinderen niet naar school kunnen omdat er geen vervoer is.