Pünktlichkeit

28 november 2019 - Salzburg, Oostenrijk

Na een weekje thuis te zijn geweest ben ik gisteren begonnen aan het laatste deel van mijn interrail avontuur. Was ik er over de eerste drie delen snel uit wat de bestemming zou zijn, heb ik er deze keer toch echt iets langer over nagedacht. Gistermorgen heeft Tijmen mij afgezet bij het station van Papenburg. Het was vroeg, nog donker en het regende, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat de pret wel drukte was dat de eerste intercity naar Düsseldorf gewoon niet op kwam dagen in Papenburg. Dan moet je dus een regionale trein nemen die elk stationnetje aandoet en niet tot aan Düsseldorf gaat. Mijn mooie reisprogramma met de gemaakte zitplaatsreserveringen werd dus meteen flink onderuit gehaald. Gelukkig kon ik op mijn mobiel de site van de Deutsche Bahn raadplegen en een alternatieve route uitstippelen. 2 Regionale treinen later stond ik op het station van Hamm te wachten op de intercity naar München. En wachten en wachten... ik zag het bord steeds veranderen: Verspätung von 10, 15, 20, 25 Minuten. De intercity arriveerde meer dan een half uur te laat en die vertraging liep dusdanig op dat we een uur later dan gepland in München aankwamen. Flexibel als ik ben lukte het me om op de valreep nog in een trein te klimmen die naar Salzburg gaat. Tijdens mijn treinreizen tot nu toe heeft de Deutsche Bahn wel erg vaak geblunderd en heeft daarmee mijn idee van Deutsche Pünktlichkeit voor goed om zeep geholpen.

Salzburg

In Salzburg ben ik in de trolleybus gestapt die me bijna voor de deur van mijn appartement afzette. Een warm welkomstwoord van Ruth die me het appartement liet zien deed me de lange treinreis snel vergeten. Ruth is een leuke gastvrouw die alles tot in de puntjes geregeld heeft voor haar gasten. Alles is aanwezig en ik kon zelfs al een busdagkaartje voor de volgende dag bij haar kopen, toll! Aangezien het bij aankomst al helemaal donker was, zag ik vanmorgen pas hoe mooi het hier is. Het huis is zo'n echt Oostenrijks groot huis en op de tweede foto staat het uitzicht dat ik hier geniet. Rond half 10 ben ik weer per trolleybus naar het centrum van Salzburg gegaan. Wat een prachtige stad is het! Salzburg is de geboortestad van Mozart en daar kun je niet omheen. Zijn standbeeld prijkt op het Mozartplein en alle souvenirwinkeltjes puilen uit van 'Mozart-prullaria'. De 2 Duitse vriendinnen die tegenover mij in de trein zaten gaven me het advies om ook zo'n heerlijke 'Mozart Kugel' te eten. Ik heb er nog geen gehad, wellicht doe ik dat morgen nog. Naast Mozart staat Salzburg ook nog bekend omdat de film 'The sound of music' hier is opgenomen. Je kunt een tour boeken die je naar allerlei spots uit de film brengt. Te duur en te weinig tijd is mijn motivatie om de tour niet te doen. Ik ben wel met de funicalar omhoog gegaan naar de Festung Hohensalzburg. Een erg mooi kasteel om te bezichtigen en door de hoogte heb je er een prachtig uitzicht over de stad.

Salzburg

De rest van de dag heb ik door de stad geslenterd en het mooie van deze tijd is dat er erg veel kerstmarkten zijn. Kraampjes met gepofte kastanjes en heel veel andere lekkernijen afgewisseld met kraampjes met kerstartikelen en warme mutsen, wanten en sjaals. Qua temperatuur denk ik dat die laatste items in Nederland meer nodig zijn dan hier. Het is hier niet koud en vandaag was het bijna de hele dag droog. Morgen gaat de reis weer verder. Ik neem dan de trein naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië. Nu ga ik nog even een gerechtje in elkaar flansen met als belangrijkste ingrediënt 'Eierspätzle'. Geen idee hoe ze dat hier bereiden en wat ze er bij eten, ik ga er mijn eigen draai aan geven. Griass Di! (Salzburger dialect voor 'gegroet')

1. Martha Donker:
    28 november 2019
    Prachtige foto’s Suzan. Dank je voor het delen. Vooral die bergen daar ben ik helemaal weg van. Weer heerlijk genieten.
  2. Antoinette:
  4. Gemarja:
    30 november 2019
    Prachtige foto's weer....
    Mooie stad.
    Geniet van deze reis weer.
    Leuk om Zo mee te genieten.
    Mijn zus en zwager zijn gisteren begonnen met een wereldreis.

Nepal
    Nieuw Zeeland Hawaï Ijsland
    Komen eind januari terug.
    We gaan hun ook volgen deze periode.

Groetjes en tot hoors....
  5. Suzan:
    2 december 2019
    Hey Gemarja, wat leuk dat Nieke en haar man ook op reis zijn. Bedankt voor je reactie en echt leuk dat je mijn verhalen volgt!
  6. Rolanda:
    30 november 2019
    Hele mooie foto’s. Reis met je mee.
  7. Suzan:
    2 december 2019
    Leuk dat je mee reist Rolanda!