Mr. Darcy

13 oktober 2019 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Na een heerlijk ontbijt van scrambled eggs with smoked salmon on toast checkte ik uit bij de Bull in en liet ik Shrewsbury per trein achter me op weg naar Edinburgh. In de trein zat ik aan een tafeltje voor vier en kreeg ik gezelschap van Charlie, Catryn en hun moeder. Broer en zus schatte ik respectievelijk op 7 en 5 jaar oud. Allebei hadden ze een rugzakje bij zich dat zorgvuldig ingepakt was door hun mama om de treinreis voor hen en voor haarzelf zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Ze zaten net en de trein reed amper weg toen beide rugzakjes op de tafel kwamen en de inhoud op tafel werd uitgestald. Beiden hadden een grote beker met water, een bakje 'gezond' (komkommer, tomaatjes, paprika en kleine reepjes kaas), een wafel met chocola en een zakje chips. Ze keken elkaar even aan zo van 'waar gaan we mee beginnen?' om vervolgens binnen een kwartier alles naar binnen te werken. Ik vond het heel grappig om te zien, maar zag dat hun mama het iets minder grappig vond. Toen de proviand op was doken er nog twee tablets op uit de rugzakken. Catryn zat naast mij en toen ik vroeg wat voor spelletje ze op haar tablet deed legde ze me het enthousiast uit. Al gauw mocht ik het spelletje ook een keer proberen. Het was een gezellige boel en de reistijd ging heel snel voorbij, time flies when you're having fun.

Edinburgh

In Edinburgh aangekomen heb ik eigenlijk meteen de bus opgezocht die me naar het air bnb adres zou brengen. Het appartement ligt buiten het centrum vlakbij Portobello. Portobello is de promenade die langs het strand loopt en dat sprak me tijdens het zoeken van een air bnb adres erg aan. Het appartement is van Asmaa maar de echte gastheer is Mr. Darcy. Asmaa is een vriendelijke jonge vrouw die een fulltime baan heeft en zelf dus niet vaak thuis is. Mr. Darcy is de kat des huizes. Een prachtige, grote, rode, pluizige kater. Mr. Darcy is een echte binnenshuis kat en vindt het heel gezellig als er mensen over de vloer komen. Ik heb een slaapkamer in het appartement en verder maak ik gebruik van de keuken, bad- en woonkamer. Gistermiddag even gezellig thee gedronken en gekletst met Asmaa en voor de rest gaan we ieder onze eigen gang.

EdinburghEdinburgh

Laat in de middag ben ik gaan wandelen. Achter het appartement ligt een prachtig park. Ik vond vooral de graffiti in het park erg mooi. Met hele mooie schilderwerken die erg goed aansluiten bij de inrichting van het park zijn storende objecten zoveel mogelijk weggewerkt. Zo mooi kan graffiti ook zijn.  De weg door het park leidt uiteindelijk naar Portobello. Hoe heerlijk is het als je uit zo'n grote drukke stad komt om daar naar toe te kunnen gaan. De frisse zeelucht, het strand en de sfeer doen een mens echt goed. Toen ik aan de terugweg begon werd het al aardig donker. Het is toch anders om in het donker door dat mooie park te lopen. Je ziet bijna niets, er zijn maar heel weinig mensen in het park en als je niet uitkijkt ga je jezelf inbeelden dat je achter je iets hoort waardoor je je looppas steeds meer versnelt. Zou dat nu zijn gekomen omdat Asmaa me vertelde dat er in het park soms ook vossen en wilde zwijnen lopen of zou ik toch iets teveel Schotse detectiveseries hebben gekeken?

Edinburgh/Portobello

Vandaag ben ik het centrum van Edinburgh ingegaan. Ik heb er gewandeld, veel gezien, maar een opkomende hoofdpijn deed me beslissen om terug te gaan. Nog gauw wat boodschappen gehaald bij de supermarkt en nu ga ik straks heerlijk m'n eigen prakkie koken.

N.B.: onder het kopje foto's zijn meer foto's te vinden!

1. Martha Donker:
    13 oktober 2019
    Prachtig om weer mee te kunnen kijken met jou.
  2. Sandra:
    5 november 2019