Maf(fia) in Napoli

6 december 2019 - Napels, Italië

Woensdagochtend checkte ik erg vroeg uit bij het appartement in Triëst. Ik had een lange treinreis voor de boeg: van Triëst naar Napoli, een reis waarbij ik één keer over moest stappen (in Venetië) en die ongeveer 8 uur zou gaan duren. Toen ik bezig was met het uitstippelen van deze reis heb ik bewust niet voor Rome gekozen. Dat vind ik zo'n voor de hand liggende en über toeristische bestemming en ik wilde daarom juist iets anders kiezen. Napoli wordt meestal meteen geassocieerd met maffia en pizza. Het leek me wel een uitdaging om deze stad te bezoeken. Nou een uitdaging is het zeker, maar dan echt een hele leuke en de maffia? Daar heb ik in de afgelopen dagen niets van gemerkt. Voor mij is Napoli vooral een maffe stad die wel een beetje mijn hart gestolen heeft. Je moet zelf ook wel een beetje maf zijn om in deze stad uit de voeten te kunnen en dat dan vooral letterlijk. Wandelen in Napoli is een avontuur op zich. In het oude stadscentrum zijn erg veel smalle straatjes waar scooters af en aan rijden met hoge snelheid vaak. Toet, toet... en ze verwachten dat je meteen aan de kant schiet voor hen. Rustig blijven en vooral niet te bang zijn is mijn advies in deze.

Napoli

Gisteren was een prachtige dag. De zon scheen volop en het voelde zomers aan op straat. Ik ben te voet Napoli gaan verkennen. De locatie van mijn air bnb appartement is ideaal. Ik zit middenin het oude centrum. Eén van die smalle straatjes is dus 'mijn' straatje nu. In een groot en hoog pand is een stukje afgetimmerd en tot appartement gemaakt. Naast mij zit een slager die van meet af aan mijn steun en toeverlaat is. Kon ik bij aankomst in het donker mijn appartement niet vinden? De slager schoot mij meteen te hulp. Lukte me het niet om het slot van de toegangsdeur te openen? De slager was meteen paraat om mij te helpen. Als ik langs zijn slagerij loop klinkt er van binnen meteen een groet: "ciao signora hollandaise!" 'Ciao slager", groet ik hem steevast terug. Allereerst ben ik gisteren naar de markt gegaan. Groente, vis, 'merk'-tassen en -schoenen en nu ook veel kerstartikelen staan uitgestald op straat. Vergeleken bij de supermarkt zijn de groenten hier een stuk goedkoper en ik zag dan ook veel mensen met tassenvol de markt verlaten. Vanaf de markt ben ik naar Castel Nuovo gelopen. Een mooi kasteel aan de zee en vanaf één van de kasteelmuren heb je een prachtig uitzicht op een deel van Napoli met op de achtergrond de vulkaan Vesuvius.

Napoli

Toen ik dit allemaal had gezien ben ik nog op een terrasje gaan zitten. Genietend van een kop thee met een sfogliatelle (een lokale lekkernij) erbij kreeg ik spontaan gezelschap van 3 Napolitanen. We hebben gezellig gekletst en ik kreeg vervolgens een lijstje mee met tips om dingen te doen, te zien en te proeven in Napoli. Slenterend door de stad ben ik terug gegaan naar mijn appartement. 's Avond ben ik nog even naar de buurtsupermarkt gewandeld. Onderweg moest ik zo lachen om bepaalde dingen: de toeterende scooters, de auto's die overal heel krap geparkeerd staan en het afval dat gewoon bij de weg ligt. De strak geparkeerde auto's betekent niet dat de Napolitanen zulke goede autorijders zijn, het betekent dat er bijna geen ongeschonden auto's in Napoli rondrijden. Blijkbaar maken ze zich hier niet zo druk over een schrammetje meer of minder. En het afval? Tja, ik vraag me eerlijk gezegd af hoe en door wie dat uiteindelijk opgehaald gaat worden. De grote afvalwagens die dat bij ons doen passen zeker weten niet in de straatjes hier. Zou dat dan de reden zijn dat het maar gewoon op straat blijft liggen?

Napoli

Als je een beetje door deze dingen heen kunt kijken en je je niet zo gauw van je stuk laat brengen dan is het best een leuk avontuur om hier een paar dagen te vertoeven. Natuurlijk moest ik nog wel iets doen met de adviezen die ik op het terrasje meegekregen had en dus besloot ik om vanmiddag de aangeprezen pizzeria te bezoeken. Je kunt ook niet in Napels zijn geweest zonder pizza te hebben gegeten. Nou, de Napolitanen die ik sprak, hebben er zeker verstand van. In de pizzeria die zij me aangeprezen hadden heb ik een heerlijke vegetarische pizza gegeten. Lorenzo, de pizzabakker, kreeg van mij een groot compliment waarna ik hem zeker wel even in aktie op de foto mocht zetten. De dagen in Napoli zijn voorbij gevlogen. Vanavond ga ik de koffer weer inpakken om morgenvroeg te vertrekken naar Turijn.

NapoliNapoli

1. Janietta:
    6 december 2019
    Mooi om te lezen. Italie is ook een land waar ik wel heen zou willen. Ben er 2x geweest. En schrijf al vanaf mijn 18e met een Italiaan uit n plaatsje vlakbij Milaan.
  2. Suzan:
    6 december 2019
    Milaan is zeker een mooie stad om naartoe te gaan!
  3. Martha Donker:
    6 december 2019
    Mooie stad ,leuke foto’s.
  4. Suzan:
    7 december 2019
    Dankje Martha, het is zo leuk om zulke verschillende steden van Italië te zien.
  5. Audrey:
    6 december 2019
    Wat maak je toch fantastische dingen mee....
  6. Suzan:
    echt wel!
  7. André Nobbe:
    7 december 2019
    Heerlijk om te lezen hoeveel je geniet. stiekem heb je het ook best wel een beetje verdient,meid.
  8. Suzan:
    7 december 2019
    Ik vind het super dat je mijn verhalen mee leest André, en jouw reactie doet me echt goed, dankjewel!!