Klim tot de top!

7 februari 2023 - Serrekunda, Gambia

IMG_1585

IMG_1581

In de woonkamer van mijn appartement hangt een traditioneel werktuig aan de muur. Het wordt gebruikt om in palmbomen te klimmen. Toen me dit verteld werd, bedacht ik meteen dat ik dat graag nog eens in de praktijk wilde zien. Er zijn in Gambia ongeveer 15 stammen die ieder hun eigen taal en tradities hebben. Het zijn vooral mannen uit de Manjagu stam die in palmbomen klimmen. Ze klimmen in de boom tot aan de bladeren. Ze snijden de bladeren op een bepaalde manier in en hangen er vervolgens lege flessen aan. Na een dag komen ze terug om het vocht dat in de flessen is gelopen te verzamelen. Dit vocht is eerst gewoon zoet van smaak maar begint al gauw te fermenteren waardoor er alcohol in ontstaat. Des te langer het staat, des te hoger het alcoholpercentage. Deze palmwijn wordt veel gedronken en is helaas erg verslavend. Toen we vanmorgen van Serrekunda naar Fajara reden, zag ik ineens in de bossen ver van de autoweg een man naar beneden klimmen in een palmboom. We zijn direct via zandweggetjes die kant opgereden en hebben het laatste stuk gewandeld. Gelukkig vonden we de man die ik zag en hij wilde best een demonstratie geven. Het was heel erg mooi om te zien. Hij wilde me de palmwijn ook nog laten proeven, maar zoals altijd liet ik de alcohol liever aan me voorbij gaan.

IMG_1588IMG_1590

IMG_1586

Nog meer traditionele dingen zijn sinds kort te bezichtigen bij de crocodile pool. Daar zijn we vanmiddag geweest. Er was wel iets veranderd sinds mijn vorige bezoek: er zijn daar nu huisjes gebouwd waar je veel informatie vindt over de cultuur en traditities van de Gambianen. Veel geschiedenis feiten ondersteund met foto's; ik vond het reuze interessant. Natuurlijk draait het bij de crocodile pool voornamelijk om de krokodillen. Het blijft toch wel bijzonder om rond te lopen in een park waar de krokodillen gewoon om je heen zijn. Als je wilt kun je ze aanraken.

IMG_1598

IMG_1601

Ik geniet erg van alle bijzondere dingen die ik hier zie. Een ijsvogel, reuze mierenhopen en bomen met prachtige bloemen of mij onbekende vruchten. Ik kijk mijn ogen uit. Ik houd van Gambia: van de natuur, de mensen, de cultuur en het klimaat. Het is hier iedere dag heerlijk weer. 's Morgens begint het meestal met een graadje of 23 en rond twee uur 's middags is het het warmst, zo'n 30 graden. Na vier uur 's middags koelt het weer langzaam af tot ongeveer 20 graden in de nacht. Ik word daar helemaal happy van.

IMG_1597IMG_1569IMG_1567

1. Martha Donker:
    7 februari 2023
    Prachtig Suzan
  2. Suzan:
    Dankjewel Martha. Groetjes!
  3. Willeke Lukens:
    8 februari 2023
    Heel mooi. Prachtige foto's.
  4. Diana:
    8 februari 2023
    Stoer zo tussen die krokodillen! En wat draag je daar toch altijd prachtige gewaden. Het is hier van de frisse maar van de foto's worden we warm 😉
  5. Suzan:
    8 februari 2023
    Hey Diana, dankjewel! Met de temperaturen hier zijn die gewaden heel aangenaam om te dragen. Ik ben blij dat ik even aan de kou in Nederland kan ontsnappen!
  6. Leny:
    8 februari 2023
    Je beleeft weer heel veel moois in Gambia Suzan. Fijn om zo d.m.v. je verhalen en foto’s weer met je mee te genieten.
  7. Rolanda:
    8 februari 2023
    Prachtige foto’s en jouw verhalen zijn ook mooi om te lezen, heel boeiend. Ik geniet mee met jouw verhalen van wat je daar ziet en beleeft. Gr Rolanda
  8. Suzan:
    12 februari 2023
    Dankjewel Rolanda. Jouw reacties en meeleven doen me goed. Groetjes uit Gambia.
  9. Audrey:
    26 februari 2023
    En? Nog een krokodil aangeraakt?