Halverwege

11 februari 2023 - Serrekunda, Gambia

IMG_1685

Vandaag ben ik op de helft van mijn tijd hier. In de afgelopen 2 weken heb ik veel gedaan en gezien. Ik vind het fijn dat jullie met me meelezen en -leven. Het doet me goed om jullie reacties te lezen. Er meldde zich o.a. iemand die ook het schoolgeld voor een kind wil betalen. Met mijn netwerk hier ben ik meteen op zoek gegaan en we kwamen uit bij het meisje op de foto. Haddy (ja, het is een veel voorkomende naam hier...) is 10 jaar oud en is nog nooit naar school geweest. Ze is de middelste van 3 kinderen en haar ouders zijn te arm om de kinderen naar school te laten gaan. Ze was erg blij toen ze hoorde dat ze binnenkort naar school kan gaan. We hebben haar aangemeld bij een school waar ze per 1 maart zal beginnen. Mijn netwerk zal erop toezien dat ze blijft gaan en ook contact houden met de school en met het gezin.

IMG_1391

IMG_1393

We hebben in de afgelopen 2 weken verschillende scholen bezocht. Het bezoek aan de school voor verstandelijk gehandicapte kinderen heeft veel indruk op me gemaakt. Het blijft me bezighouden dat er een groep kinderen al een poos niet naar school kan gaan omdat de bus kapot is. Ik weet uit eigen ervaring dat het zwaar kan zijn om thuis voor je verstandelijk gehandicapte kind te zorgen. Dus zowel voor de ouders als voor de kinderen, zou die bus zo snel mogelijk weer de weg op moeten. Alieu doet heel veel dingen voor mijn projecten en hij is een automonteur. In de komende week gaat hij samen met een collega kijken of de bus gerepareerd kan worden en wat daar de kosten van zijn. Bij deze doe ik alvast een oproep: mocht je willen helpen om deze kinderen letterlijk weer op weg te helpen, dan is een gift hiervoor van harte welkom. Ik neem de vrijmoedigheid om mijn bankrekeningnummer te vermelden en je kunt er zeker van zijn dat het geld volledig ten goede komt aan dit project. NL73RABO0330888439 t.n.v. S. Doedens-Hartman.

IMG_1656

Mensen die al langer mijn verhalen volgen, herinneren zich misschien van mijn eerste reis naar Gambia dat ik in Tujerng een stuk land heb gehuurd waarop een paar mensen cassave hebben verbouwd. Het doel is dat ze een deel van de oogst voor eigen gebruik kunnen houden en dat ze het andere deel kunnen verkopen om op die manier enig inkomen kunnen genereren. Gisteren hebben we het cassaveveld bezocht. De planten doen het goed, maar we hebben best veel tijd en geduld nodig om de cassaves groot genoeg te laten groeien. Een deel van de planten had z'n bladeren verloren doordat de mieren zich daar te goed aan hebben gedaan. Gelukkig heeft het verder geen effect op de cassave zelf, die groeit gelukkig in de grond.

IMG_1699

IMG_1697

Vanavond had ik een BBQ georganiseerd voor mijn vrienden hier. Al het werk was me uit handen genomen. Veel helpende handen, veel plezier en veel gezelligheid.

1. Janietta:
    11 februari 2023
    Mooi om je verhalen te lezen en een kijkje te krijgen in wat je in Ghana doet
  2. Hans Boven:
    11 februari 2023
    Blijft leuk om je te volgen Suzan! Ik lees het meestal met plezier. Maar ook vaak met schaamte. We zijn met z'n allen op deze wereld blijkbaar niet in staat om voor een goed leven voor iedereen op deze planeet tezorgen.
  3. Suzan:
    12 februari 2023
    Hey Hans, leuk om een reactie van jou te krijgen! Als alles eerlijk verdeeld werd zou niemand tekort komen in deze wereld. Het is confronterend maar ook heel leerzaam om hier te zijn. Bijzonder dat mensen die zo weinig hebben, toch altijd gastvrij en vriendelijk zijn. Groetjes!
  4. Audrey:
    26 februari 2023
    Wij willen ook een kind ondersteunen in het naar school gaan.