Van Grad naar Metelkova

1 december 2019 - Ljubljana, Slovenië

Het is nog maar drie dagen geleden dat ik in dit dagboek schreef, maar er is nu zoveel te vertellen dat ik me amper voor kan stellen dat dit verhaal maar 3 dagen gaat beslaan. Vrijdag verliet ik Salzburg rond een uur of 10 in de ochtend. Ik installeerde me goed op mijn gereserveerd plekje in de trein, want daar zou ik toch 2,5 uur moeten zitten. Zoals ik inmiddels heb geleerd van het reizen is dat het vaak anders gaat dan verwacht en dat je daar het beste maar zo flexibel mogelijk in mee kunt gaan. Het had 's nachts flink geonweerd waardoor er bovenleidingen beschadigd waren en het eerste deel van mijn treinreis duurde dus maar een half uurtje waarna ik per bus verder ging. Anderhalf uur later werden we bij een station gedropt waar we onze treinreis weer konden vervolgen. In Villach bleek dat de trein naar Ljubljana speciaal voor ons gewacht had, zodat we ondanks de opgelopen vertraging toch nog de aansluiting haalden. In de ouderwetse Sloveense trein deelde ik een 6 persoons coupé met de gepensioneerde Robert uit Califonië. De reis naar Ljubljana zou nog 2 uur duren en ik geloof dat ik nog nooit zoveel gepraat en geluisterd heb in 2 uur tijd. Als je een passie voor reizen deelt heb je een diepe bron om gespreksstof uit te putten. Robert was al 12 jaar onderweg en had in die 12 jaar al 104 landen bezocht. Het is zo heerlijk om te luisteren naar iemand die enthousiast kan vertellen. Op mijn vraag of hij de USA niet mist was het antwoord kort: "Zoals het nu gaat in mijn land, ben ik maar wat blij dat ik er niet woon." Vervolgens hadden we het over Trump, over geld en macht en hoe die mensen in hun grip kunnen hebben. Robert had als professor aan de universiteit gewerkt en aan alles merkte ik dat hij veel wist, veel had gelezen en gezien.  De tijd vloog voorbij en voordat we het wisten was de trein al het station van Ljubljana binnen gerold. We namen afscheid met de woorden: "Misschien komen we elkaar nog eens tegen tijdens het reizen." Die kans is klein, maar de herinnering aan deze ontmoeting blijft en dat zijn voor mij de kostbaarste dingen van het reizen.

Ljubljana

Ljubljana is de hoofdstad van Slovenië. Anders dan de meeste hoofdsteden is Ljubljana niet erg groot en het centrum is heel compact waardoor je alles te voet kunt bereiken. Ik vind Ljubljana echt een mooie stad en met name de sfeer en de mensen doen heel warm aan. Mijn gastvrouw liet mij mijn appartement zien en vertelde me dat ik op een speciale vrijdag was gekomen. Het bleek namelijk de vrijdag te zijn waarop de kerstverlichting officieel om 17:15 uur op het stadsplein werd aangedaan. Dat dit een hele happening is werd mij duidelijk. Ik besloot zelf niet te gaan omdat ik erg moe was, maar ik zag heel veel mensen langs mijn appartement richting het centrum lopen. Gisteren besloot ik wel rond dat tijdstip naar het plein te gaan en rond 17:00 uur ging daar ineens de verlichting weer aan. Het was echt zo'n 'whoooh-moment'. Het had iets Euro Disney-achtigs, ik heb er een kort filmpje van gemaakt (zie onder het kopje video's). De zaterdag is trouwens een erg gezellige dag in het centrum van Ljubljana. Er is dan een hele uitgebreide markt zowel op het plein als overdekt in een markthal aan dit plein. Nu werd deze markt aangevuld met een kerstmarkt langs de Ljubljanica rivier.

Ljubljana

Vandaag was een dag van tegenstellingen. Een dag van Grad tot Metelkova. Vanochtend ben ik namelijk naar Ljubljanski Grad geweest. Dat is het kasteel van Ljubljana. Midden in het centrum op flinke hoogte staat dit prachtige kasteel. Met de funicular ben ik naar boven gegaan en heb daar rondgewandeld, van het uitzicht genoten, het kasteel bekeken en mezelf nog even verwend met een hele sjieke kop thee en 'torta jabolka'. Ik voelde me echt zo'n kasteeldame en het taartje bevestigde maar weer eens mijn overtuiging dat food art kan zijn. Dat is een mooie brug naar de plek die ik vanmiddag heb bezocht: Metelkova Mesto. Wikipedia omschrijft het als volgt: Metelkova is een autonoom sociaal en cultureel centrum in Ljubljana. Vroeger was op deze plek het militaire hoofdkwartier van het Oostenrijks-Hongaarse leger gevestigd, daarna werd het het Sloveense hoofdkwartier van het Joegoslavische nationale leger. Nu is het dus een plek waar geen regels gelden, allerlei moderne kunst gemaakt wordt (m.n. veel graffiti) en waar de sfeer een beetje 'flower-power-achtig' aandoet. Het voelde een beetje raar om er rond te lopen, maar ik vond het ook wel interessant. Over wat kunst is kun je hier duidelijk ook van mening verschillen. Ik denk dat het de kunst is om tussen alle het gekladder toch oog te krijgen voor de kunstige expressies van mensen.

LjubljanaLjubljanaLjubljana

Ljubljana

Onder het kopje foto's staan nog meer foto's van Ljubljana. Morgen reis ik naar mijn volgende bestemming: Triëste in Italië.

1. Martha Donker:
    1 december 2019
    Heel apart die foto’s😉
  2. Suzan:
    Apart was het ook wel!
  3. Audrey:
    1 december 2019
    Wat prachtig weer. Veel plezier!!!!
  4. Suzan:
    Dankjewel!!
  5. Loes:
    2 december 2019
    Prachtig die street art! :)
  6. Suzan:
    4 december 2019