Fika

9 november 2019 - Mölnlycke, Zweden

In de nacht van donderdag op vrijdag werd ik rond 02:00 uur wakker. Op zich was dat niet zo raar want ik was al om 20:00 uur in slaap gevallen. Klaarwakker besloot ik om een kop thee te zetten en op mijn laptop te gaan kijken welke dingen ik allemaal wilde zien en doen in Göthenburg. Een uurtje later stond er al een mooi lijstje op papier en dus dook ik opnieuw mijn bed in en viel gelukkig weer in slaap. Rond half 8 werd ik wakker van een geluid dat ik nog niet eerder tijdens mijn reizen had gehoord: het tikken van de regen op het dak. Bij het ontbijt heb ik de Zweedse buienradar geraadpleegd en daar werd ik niet vrolijk van: het zou niet droog gaan worden die dag. De combinatie van regen en kou deed mij besluiten lekker binnen te blijven in mijn behaaglijk appartementje in Mölnlycke. Halverwege de dag werd de regen iets minder en dus stapte ik dapper de deur uit om bij de bushalte de 'grön express' naar Göthenburg te nemen. Op mijn lijstje stond o.a. een bezoek aan de overdekte markthal en het grootste overdekte winkelcentrum van Scandinavië Nordstan. Prima bestemmingen voor een regenachtige dag. Direct toen ik in Göthenburg aankwam heb ik een 3-daagse kaart voor al het openbaar vervoer in en rondom de stad gekocht. Heerlijk vind ik het om in trams en bussen te stappen en zo de stad door te sjezen.

GöthenburgGöthenburg

Göthenburg

Vanmorgen zag de dag er direct een stuk beter uit. Het was droog en zowel de lucht als de buienradarsite wekten de indruk dat het ook droog zou blijven. Tijd dus om het lijstje verder af te werken. De grootste boulevard van Göthenburg is de Avenyn. Een mooie brede laan waaraan allerlei winkels, cafés en restaurants zijn gevestigd. Aan het einde van de Avenyn staat een groot beeld van Poseidon. Toen ik de Avenyn helemaal afgewandeld had heb ik een tram gepakt naar de wijk Haga. Haga is naar mijn mening de mooiste buurt van Göthenburg. Mooie straatjes met prachtige panden en leuke boetiekjes. In Haga vond ik het tijd voor fika. Fika? Ja fika! Toen ik me inlas over Göthenburg kwam ik de uitleg van de Zweedse traditie fika tegen. Voor de Zweden is fika een woord dat ze liever niet vertaald willen zien, omdat ze niets aan de authenticiteit van fika willen afdoen. Fika is het gezellig samen koffie drinken (thee mag gelukkig ook)  met een zoete Zweedse lekkernij erbij. Voor de Zweden is fika een soort van werkwoord geworden: "Zullen we morgen samen fika?" Het grappige is dat het woord gewoon een husseling van de lettergrepen van het woord kafi  is, zoals in de 19e eeuw een bakje koffie in Zweden werd genoemd. Ik heb besloten die Zweedse traditie mee te nemen en als ik dus thuis ben ga ik ook lekker fika doen. Doe je mee?

Göthenburg

Morgen pak ik de trein van Göthenburg naar Oslo. Eens zien hoe het in Noorwegen is. Een Zweedse vrouw verzekerde mij dat Noorwegen nog mooier is dan Zweden, maar wel veel kouder. Mensen die mij goed kennen weten dat ik absoluut niet van kou houd. Sjaal om en handschoenen aan dus!

N.B.: onder het kopje foto's staan meer foto's van mijn reis.

1. Martha Donker:
    9 november 2019
    Leuk
  2. Nathalie:
    10 november 2019
    Fika klinkt als een equivalent van ons "theetje doen" Nog een mooi Zweeds en onvertaalbaar woord: Lagom.
  3. Suzan:
    11 november 2019
    Heb gezocht maar kan de betekenis van lagom niet vinden...
  4. Tjaard:
    11 november 2019
    suzan geniet metvolle teugen Ik ben ook opreis engeniet nu al van de glans en heerlijkheid die mij tegemoet komt van de lichtstad met zn paarlen poorten Alles hoe schoon hier ook zal eenmaal vergaan. Maar wat gedaan word uit liefde tot Jezus dat houd zn waarde enz. tj.
  5. Nathalie:
    12 november 2019
    Lagom: Niet te veel en niet te weinig. Precies goed.