To be or not to be

6 november 2019 - Hvidovre, Denemarken

Vandaag is mijn laatste dag in Denemarken. Morgenvroeg vertrek ik naar het land van Pippi Langkous, Emiel van de Hazelhoeve en Ikea. Gisteren heb ik Kopenhagen verder verkend. Mijn conclusie blijft dat het een prachtige stad is. Alhoewel het de hoofdstad is, doet het naar mijn mening helemaal niet aan als een metropool. De sfeer in de stad is gemoedelijk en relaxed. Op mijn wish-to-see-list stond de wisseling van de wacht en dus zorgde ik dat ik ruim voor 12:00 uur bij het kasteel Amalienborg aanwezig was. In het verleden heb ik eens de wisseling van de wacht bij het Buckingham Palace meegemaakt en ik verwachtte nu een soortgelijke drukte en bombarie als daar. Dit was echter totaal niet het geval. Om 11:15 uur was ik bijna alleen op het binnenplein van Amalienborg. Ik vind de residentie van Margrethe II en haar familie echt schitterend. Het kasteel bestaat uit meerdere gebouwen die in een cirkel om het binnenplein heen staan. Voor de ingangen van het kasteel staan soldaten voor de traditionele wachthuisjes de wacht te houden. Ik heb respect voor deze soldaten al was het alleen al omdat ze zo lang en zo serieus kunnen staan. Natuurlijk waren er ook weer een aantal Chinezen hun selfiesticks aan het uitlaten. Ze worden met de dag irritanter en denken ook echt dat ze alles mogen om hun selfies te schieten, maar toen ze te dichtbij de soldaten kwamen werden ze luid en duidelijk teruggefloten. De wisseling van de wacht verliep eigenlijk ook heel gemoedelijk; waar in Londen de menigte middels hekken flink op afstand werd gehouden, konden we ons hier gewoon op het plein begeven. Precies om 12:00 uur vlogen er 2 militaire helikopters laag boven het paleis, ik denk dat dat ook onderdeel van de ceremonie is.

Kopenhagen

Kopenhagen

Vandaag besloot ik een uitstapje te maken naar Helsingør. Dit is een klein uurtje rijden met de trein. In Helsingør staat het Kronborg kasteel. Dit kasteel stond model voor het kasteel Elsinore uit William Shakespeares Hamlet. Ik heb Hamlet niet gelezen maar ik weet dat dit toneelstuk bol staat van intriges en wraak. Ik heb een wandeling rondom het kasteel gemaakt. Om me heen kijkend begreep ik best dat dit kasteel zich uitstekend leent voor het decor van een dergelijk toneelstuk. Het kasteel staat aan de kust en is omgeven door vestingswallen. De dikke muren en ophaalbruggen lijken het tot een onneembaar fort te maken. Het is echt prachtig om er rond te wandelen en in mijn hoofd zie ik allerlei taferelen voor me van hoe mensen zich schuilhielden in dit kasteel omdat de vijand naderde. Helsingør is echt de moeite waard om te bezoeken. Ik wist trouwens niet dat de kleine zeemeermin een broertje heeft. Hij staat in Helsingør op de kade. Ook vind je op de kade een prachtige vis: art from trash. Een prachtig kunstwerk dat gebouwd is van afval. Ik heb een mooie dag gehad in Helsingør en nu is het dus tijd om de koffer weer in te pakken. Tot slot nog een mooie quote uit Hamlet: "this above all: to thine own self be true." (W. Shakespeare)

HelsingørHelsingørHelsingør

1. Martha Donker:
    6 november 2019
    Mooi dat je er zo van geniet
  2. Suzan:
    7 november 2019
    Het is zo leuk, echt, ik ben zo blij dat ik dit kan doen! Groetjes!
  3. Audrey:
    6 november 2019