Apenstaartje

4 februari 2023 - Serrekunda, Gambia

IMG_1521 IMG_1532IMG_1525

IMG_1526

Vanmorgen hebben we een wandeling gemaakt door monkeypark. Het is een stuk bos waar veel apen wonen. Het bos op zich is al prachtig met al die mooie exotische bomen. Palmbomen, baobabbomen, guavebomen en sommige zijn zo hoog en dik, die staan er vast al een stuk langer dan dat ik op aarde rondloop. Het begon al vroeg warm te worden vandaag, dus is het heerlijk om in de schaduw van de bomen te lopen. We hadden een zak apenootjes meegenomen en al gauw kwamen de eerste apen naar ons toe. Ze pakten de nootjes uit mijn hand en maakten enthousiaste geluiden waardoor er steeds meer apen naar ons toe kwamen. Het is best bijzonder om de apen zo dicht om je heen te hebben. Alhoewel ik probeer zo weinig mogelijk de toerist uit te hangen zijn sommige toeristische trekpleisters, zoals dit park, zijn toch wel erg leuk om te bezoeken.

IMG_1425IMG_1432

IMG_1429

Een andere toeristische trekpleister is de batikfactory. Ook die heb ik in de afgelopen week bezocht. Middenin Serrekunda staat de factory met een heel mooi binnenplein dat volhangt met de meest prachtige batikstoffen en kunstwerken. Ik had een rustig moment uitgezocht en bleek die ochtend de enige toerist te zijn. Jammer genoeg komt de toeristenstroom maar moeizaam op gang na de covidperiode. Veel Gambianen werkten in de toeristische sector en zitten dus al een hele poos werkloos thuis. Ik kreeg een privéles in het schilderen met kaarsenvet op linnen en genoot van de uitleg die ik kreeg. De man op de foto sprak een aardig woordje Nederlands en gaf zijn verhaal sjeu met humor en leuke anekdotes. De hoofddoek die hij me opdeed, is van een stof die door sommige stammen gebruikt wordt voor jonge bruiden. Vervolgens hield hij een lap stof in zijn armen alsof hij een babytje aan het wiegen was en zong 'slaap kindje slaap'. Het was een hele gezellige ochtend en natuurlijk heb ik een paar prachtige batik items ingeslagen.

IMG_1494IMG_1496IMG_1492

IMG_1499

Als ik op reis ben, vind ik het superleuk om muurschilderingen te ontdekken. Ik word er zo blij van als kunst letterlijk op straat ligt. Ik moet daar altijd foto's van maken. Er is sowieso zoveel te zien op straat. Neem nou die prachtige palmbomen met de kokosnoten erin; ik hoop dat ik nog een keer live zal zien hoe ze die noten uit de boom halen. Ik blijf mijn ogen openhouden en zal verslag blijven doen van alles wat ik zie en meemaak.

1. Willeke Lukens:
    4 februari 2023
    Mooie fotos en weer een mooi verhaal. Veel herkenbaar wat wij hebben gezien in Ghana. We zijn daar ook geweest in een bos met aapjes en wij hebben in een dorpje ook iets van een batik fabriek. We hebben een mooie bedkleed daar gekocht.
  2. Suzan:
    4 februari 2023
    Ja, echt bijzonder om hier te zijn en ik denk dat Ghana inderdaad veel gelijkenissen heeft. Groeten ook aan je familie!
  3. Willeke Lukens:
    5 februari 2023
    Goedemorgen,

Dank je wel. De kleuren in de stoffen/ kleding komen ook wel best overeen. Fijne zondag.
  4. Anja:
    6 februari 2023
    Prachtig verhaal
  5. Audrey:
    26 februari 2023
    Ben benieuwd of en wat je van de batik gaat maken